Jak dobrać zębatkę do napędu 1 rzędowego 1x

Dobór zębatek korby do napędów 1x jedno rzędowych.

By dobrać odpowiednią zębatkę 1x do swojego roweru musimy dobrać kilka parametrów by pasowały do naszego roweru. Zębatki do napędu 1x są zbudowane w odpowiedni sposób, by nie dopuścić do spadu łańcucha w momencie gdy nie wykorzystujemy przedniej przerzutki lub prowadnicy łańcucha. Oznacza to, że zęby są dużo wyższe, a także zęby wyglądają inaczej – 1 ząb jest szerszy a drugi węższy(i tak na przemian) by następnie wejść w łańcuch w odpowiedni sposób(technologia Narrow Wide - NW). By wyznaczyć taką zębatkę musimy zadać sobie szereg pytań.

  1. Sposób montażu do korby – śruby(rozstaw BCD) lub Direct mount (DM)
    1. DM – direct mount czyli bezpośredni montaż zębatki do korby. Typ korby który umożwiwia przykręcenie tarczy bezpośrednio do korby. Na rynku występuje kilka standardów korb z systemem Direct Mount. Najbardziej znane to :
    2. SRAM DM
    3. Race Face DM tak zwany chinch,
    4. ROTOR.
  2. BCD – Na rynku istnieje wiele standardów mocowania tarcz do korby przy pomocy śrub. BCD jest to zmierzony rozstaw między przeciwległymi śrubami korby (bolt circle diameter). Za pomocą suwmiarki mierzymy odległość od środka przeciwległych otworów tarczy. Najczęściej wykorzystywane.
    1. 104BCD 4śruby– symetryczne rozłożenie śrub. standard stosowany w korbach shimano 2rzędowch starszego typu np. SHIMANO 782 XT, SLX, także korbach quarq xx1, korbach power2max.
    2. SHIMANO 96BCD 4 śruby asymetryczne. Standard SHIMANO w korbach XT M8000, SLX M7000.
    3. 94-96BCD symetryczne 4śruby. Rozstaw stosowany w korbach sram mtb, oraz shimano 3rzędowych MTB.
    4. 110BCD shimano 4śruby asymetryczne – Korba Szosowa SHIMANO np.: ultegra R8000 6800, 105 R7000, 5800, Dura-ace R9100, R9000. W których standardowo stosowano zestaw zębatek mniejszy niż 53-36
    5. 110BCD 5śr – Wykorzystywane w korbach szosowych SHIMANO np. Ultegra 6700, lub korbach szosowych truvativ/sram FORCE RED i innych.
  1. Zastosowanie – typ roweru
    1. Zębatka do roweru MTB. Jest to główne zastosowanie zębatek 1rzędowych.
    2. Zębatka do roweru szosowego/przełajowego. W rowerze szosowym bardzo rzadko stosuje się napęd 1rzędowy. W rowerach przełajowych/grawelowych jest to standard. Montaż występuje na korbach szosowych SRAM(RIVAL/force) z montażem DM, lub korb SHIMANO 110BD 4 śr asymetryczne (ultegra, shimano 105, durace)
  2. Szerokość tylnej osi.Szerokość tylnej osi jest istotna, z powodu zachowania odpowiedniej linii łańcucha między zębatką korby a kasetą. Najczęściej występują dwie szerokości piast.
    1. 135mm – oś qr, szybkozamykacz. Lub oś sztywna 142mm. W tych przypadkach szerokość piasty jest taka sama.
      1. W przypadku tarcz DM dobieramy tarcze z sygnaturą NONBOOST. W większości przypadków są to tarcze z offsetem 6mm
      2. W przypadku tarcz na śruby sprawa się trochę komplikuje. Generalnie należy zastosować tarczkę z offsetem 2mm. Niektórzy producenci(hcc) dodają do swich tarcz podkładki. W innych przypadkach offset jest zintegrowany.
    2. 148mm BOOST. Nowy i coraz częściej stosowany standard. W przypadku którego należy dobrać zębatki bardziej odsunięte od osi ramy
      1. W przypadku tarcz DM dobieramy tarcze z dopiskiem BOOST. Takie tarcze mają maly offset lub jego brak. (3mm lub 0mm)
      2. W przypadku tarcz na śruby stosujemy zębatki bez offsetu 2mm. W przypadku HCC demontujemy podkładki.
  3. Owalność. Na rynku występują tarcze okrągłe – ROUND, oraz jajowate – ovalne – OVAL, które mają za zadanie wyrównać moment obrotowy w okrężnym ruchu korbą w równym z etapów obrotu – osobny temat.
  4. Ilość zębów.
    1. Zastosowanie
      1. MTB to tarcze z zębami od 28-36zębów – 28-36T
      2. CX – 38-46T
      3. Gravel 42-50T
  5. Nasza wydolność, im jesteśmy mocniejsi tym szybciej jeździmy, możemy sobie pozwolić na cięższe przełożenia by zachować wygodną dla nas kadencę.
  1. Najczęściej stosowane kolory, czarny, czerwony, niebieski, złoty/tytanowy, zielony.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium